Робота психологічної служби гімназії
Робота психологічної служби гімназії
З січня 2006 року в Скандинавській гімназії на посаді практичного психолога працює Брюханова Ганна Володимирівна (І категорія). З вересня 2008 року психологічну службу Скандинавської гімназії розширено – на посаді практичного психолога також працює молодий спеціаліст Степанець Надія Вікторівна.
Пріоритетні завдання роботи психологічної служби, які успішно вирішуються:
-
налагодження безперервної роботи психологічної служби;
-
постійна участь у здійсненні освітньої, виховної роботи, спрямованої на забезпечення всебічного особистісного розвитку дітей і учнівської молоді, збереження їх повноцінного психічного здоров’я;
-
проведення психолого-педагогічного вивчення готовності дитини до навчання в період її переходу з однієї вікової групи до іншої, допомога у виборі навчального закладу згідно з рівнем розвитку дитини;
-
впровадження розвивальних, корекційних програм навчально-виховної діяльності з урахуванням індивідуальних, статевих, вікових особливостей різних категорій дітей;
-
сприяння вибору підлітками професій з урахуванням їх ціннісних орієнтацій, здібностей, життєвих планів і можливостей, підготовка учнів до свідомого життя;
-
здійснення превентивного виховання, профілактики злочинності, алкоголізму і наркоманії, інших узалежнень і шкідливих звичок серед підлітків;
-
сприяння формуванню психологічної культури учнів, педагогів, батьків, консультування з питань психології, її практичного використання в організації навчально-виховного процесу.
Вивчення соціального запиту на здійснення психологічного супроводу:
-
вивчення динаміки сприйняття освітнього простору новими учнями гімназії;
-
співпраця з батьками учнів через залучення батьків до Клубу "Школа усвідомленого батьківства", безперервна робота якого стала традицією;
-
здійснення роботи з розвитку когнітивних процесів в учнів гімназії;
-
сприяння створенню атмосфери зацікавленості учнів в особистому успіху, а також в успіхах товаришів;
-
розвиток єдності мотиваційної діяльності, пошукової та рефлексивної сфер особистості школярів на основі співробітництва та співтворчості;
-
профконсультування старшокласників та їх профорієнтація;
-
профілактичні тематично диференційовані лекційно-тренінгові заняття, профілактичні фотовиставки та кінолекторії щодо запобігання вживання молоддю наркотичних та інших хімічних речовин, запобігання розповсюдження ВІЛ/СНІДу серед молоді.
Найбільша кількість запитів від батьків надходить з питань порушень у поведінковій сфері дитини (стосунки з батьками, з братами або сестрами, у навчальній поведінці, відношення з однолітками, статус дитини у класі та ін.); запити від учнів – з питань міжособистісних стосунків та стосунків між юнаками і дівчатами, питання статевого виховання. Аналізуючи запити молоді за попередні роки практики психолога, можемо говорити про збільшення кількості звернень підлітків та молоді з питань сексуальної поведінки, що свідчить, з одного боку, про відвертість, відкритість молоді та довіру до професії психолога, а з іншого боку, про низький рівень обізнаності молоді щодо психологічних аспектів стосунків з причини відсутності достатньої кількості інформації. Також від учнів 9-х та 11-х класів надходили запити щодо питань профорієнтації. Значно збільшилась загальна кількість звернень як від батьків, так і від вчителів щодо психологічного супроводу учнів, у яких несподівано значно знизився навчальний рівень (як правило, з причин порушення емоційної рівноваги та різких змін у зоні комфорту).
У кабінеті психолога
У 2010-2011 н.р. збільшилась кількість звернень від батьків та класних керівників щодо налагодження ефективної співпраці у трикутнику "вчитель-батьки-учні". Згідно із запитами було надано консультації батькам та вчителям щодо шляхів позитивного впливу та співпраці з окремими підлітками.
Пріоритетні напрямки діяльності:
- особистісно орієнтований підхід до організації навчально-пізнавальної діяльності учнів;
- корекція поведінкової сфери учнів, у т.ч. і навчальної поведінки;
- розвиток навчальних здібностей дітей;
- профілактика негативних явищ серед підлітків та молоді;
-
родинне виховання, співпраця з батьками на базі Клубу для батьків "Школа усвідомленого батьківства".
Постійно діючі форми роботи протягом року:
- консультування індивідуальне, групове та сімейне;
- індивідуальна діагностика;
- групова діагностика;
- розвиваючі заняття з молодшими школярами;
- лекційно-тренінгові тематичні заняття з учнями середньої та старшої школи;
- просвітницька робота для батьків;
- просвітницька робота для учнів;
- корекція поведінки окремих учнів;
- розробка тематичних анкет.
Участь у заходах та співпраця з громадськими організаціями:
-
проведення круглих столів для педагогічних працівників;
-
проведення тренінгів для педагогічних працівників;
-
виступи на батьківських зборах;
-
участь в інноваційно-оздоровчих просвітницьких програмах "Молодь на роздоріжжі" (психологи гімназії мають диплом викладача даного курсу), "Рівний-рівному" спільно з МБО "Кіндердорф Україна";
-
участь у дитячо-юнацькому волонтерському русі щодо формування здорового способу життя відбувався шляхом пропагування в ігровій формі на перервах учнями старшої школи учням початкової школи здорового способу життя;
-
опрацювання питань статевого виховання молоді, репродуктивного здоров’я, планування сім’ї проводилось психологічною службою у співпраці з фахівцями Дружньої Клініки для молоді (лікар андролог для хлопців та лікар гінеколог для дівчат);
-
батьківський всеобуч з питань пропаганди здорового способу життя проводився в рамках проекту Клуб для батьків "Школа усвідомленого батьківства", заняття в якому проводяться 2 рази на місяць, а також протягом року на батьківських зборах з використанням фрагментів просвітницько-оздоровчої програми "Молодь на роздоріжжі";
-
інформаційно-профілактичні заходи щодо запобігання поширення ВІЛ – інфекції серед неповнолітніх проводились в рамках просвітницько-оздоровчої програми "Молодь на роздоріжжі" у формі лекційно-тренінгових занять.;
-
профілактика наркоманії, токсикоманії, алкоголізму серед неповнолітніх проводилась спільно з Міжнародним Благодійним Фондом "СОС – дитяче містечко" у формі екскурсії фотовиставкою, наданою МБФ "СОС – дитяче містечко" та проведеною екскурсоводом-психологом з Фонду. Також даний Фонд сприяв проведенню профілактичних кінолекторіїв для учнів 7–11 класів. Також кінолекторії було проведено юристом та психологом Інституту проблем наркоманії та наркозлочинності. Також проводились кінолекторії за освітньою програмою "НАРКОНОН";
-
на запит МОН України лекційне заняття "Безпека дітей в Інтернет мережі";
-
лекційне заняття "За здоровий спосіб життя: здорове харчування – запорука збереження здоров’я" у співпраці з дитячою поліклінікою №1 Дарницького району м.Києва.
Програма "Молодь на роздоріжжі"
Протягом 2010–2011 н.р. робота психологічної служби здійснювалась за напрямками:
-
Психодіагностика індивідуальна та групова:
-
вхідна психодіагностика рівня розвитку навчальних здібностей в учнів перших класів, рівня їх готовності до навчання;
-
вивчення адаптації учнів перших класів до шкільного режиму та нового навчального простору;
-
виявлення обдарованих дітей в 1-х класах з високим рівнем інтелектуальних показників;
-
діагностика адаптації в базовій школі учнів 5-х класів та їх готовності до навчання у середній школі;
-
дослідження рівня тривожності учнів 5-х класів, рівня сформованості учнівських колективів 1–5 класів;
-
вивчення сприйняття навчального простору учнями 1-х, 5-х класів;
-
дослідження міжособистісних стосунків у колективах 9–11-х класів (соціометричне дослідження за методикою Дж.Морено);
-
діагностика професійно важливих якостей та складання на основі батареї тестів індивідуальних професіограм для учнів 9–11-х класів в рамках профорієнтації.
-
- Консультаційна робота:
- індивідуальна для батьків учнів, вчителів, учнів;
-
групова для батьків (сімейна консультація), для вчителів, для учнів;
-
робота консультативного пункту "Швидка допомога" для учнів, педагогічних працівників та батьків.
-
Корекційно-відновлювальна та розвивальна робота:
-
з учнями з порушеннями у навчальній сфері (формування навчальної мотивації, розвиток навчальних здібностей – процесів уваги, пам’яті, мислення, темпу роботи);
-
з учнями з порушеннями у поведінковій сфері – індивідуальна та групова;
-
з емоційною сферою учнів – індивідуальна та групова (раціональні та іраціональні страхи, підвищений рівень тривожності, та ін.);
-
проведення корекції поведінки окремих учнів.
-
Проведення ділових ігор, тренінгів, просвітницької роботи тощо:
-
для учнів з порушеннями у поведінковій сфері "Стилі спілкування", "Калейдоскоп дружби", "Толерантність" та ін.;
-
з педагогічними працівниками "Особистісний та груповий коучінг", "Безконфліктне ділове спілкування", релаксаційна робота з вчителями;
-
для батьків "Спілкування в сім’ї" – профілактика запобігання насилля в сім’ях, "Дитячо-батьківські стосунки", "Поринемо у дитинство" та ін.;
-
ігри з елементами тренінгу для батьків разом з дітьми – профілактика порушень поведінки у дітей, запобігання насилля у сім’ях;
- традиційною стала робота Клубу для батьків "Школа усвідомленого батьківства".
-
Тренінг з професійного самовизначення для учнів 9-х класів